کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

اعجاز علمی قرآن در نجوم و کیهان شناسی
کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

اعجاز علمی قرآن در نجوم و کیهان شناسی

بیوگرافی علامه آیت الله مرتضی رضوی در ویکی‌پدیا

مرتضی رضوی

ویکی‌پدیا، آچیق بیلیک‌لیک‌دن
مرتضی رضوی

آیت الله مرتضی رضوی 

آیری آدلارعلامه رضوی
میللیتایرانایران
دوْغوم تاریخ26 دیماه 1326
دوْغوم یئرارومیه، سولدوز
وئب‌سایتhttp://www.binesheno.com

مرتضی رضوی' فقیه، کیهان شناس و مدرس حوزه های علمیه و مولف بیش از 50 جلد کتاب در زمینه های مختلف می باشند. وی نماینده دوره‌دوم تبریز در مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی دوره سوم نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه تهران و معاون و مشاور پارلمانی و حقوقی وزارت کار و امور اجتماعی بودند.

حیات

مرتضی رضوی در 26 دی‌ماه سال 1326 شمسی در خانواده‌ای فرهنگی، مذهبی و روحانی چشم به جهان گشود.پدر بزرگش حاج شیخ عباسقلی رضوی و جد بزرگوارش شیخ رضا قلی رضوی (اورموی) از فقهای برجسته زمان خود بودند. شیخ رضا قلی علاوه بر فقه، در کیهان شناسی، تقویم نویسی، طب، ریاضیات و هنر معماری نیز تبحر داشت. او در پی درگیری و مقابله باحاکم و سردار ارومیه، ناگزیر منطقه سولدوز را برای اقامت برگزیده بود.

جد بزرگترش حاج شیخ محمد علی کاظمینی از شهر کاظمین به ارومیه مهاجرت کرده بود و از علمای بزرگ آن دیار به شمار می‌رفت. در ایام جوانى معلم شاهزاده ملک قاسم میرزا و فرزندان او بوده است.

پدر بزرگش، حاج شیخ عباسقلی رضوی در گوشة دنجی از باغ بزرگ مشرف به خانه‌اش ساختمانی به نام «باغ اطاقی » رو به باغات و مناظر جالب در سولدوز بنا کرده بود. بالکن طبقه دوم « باغ سرای» وی میعادگاه علما، روحانیون و سادات از اقصی نقاط آذربایجان و مدرسة تربیت طلاب بود. فشرده‌ای از آثار و زندگی پدرو اجداد ایشان و انگیزه انتقال شیخ محمد علی کاظمینی خوئی از عراق به آذربایجان در سایت بینش نو در لینک «دربارة ما» بیان گردیده‌ است. 

 

تحصیل و تدریس

مرتضی رضوی در اواخر سال 1340 پس ازتحصیل دوره ابتدایی و علوم مقدماتی به شهر مقدس قم عزیمت نمودند و در محضر اساتید بزرگ به تحصیل علوم و معارف اسلامی پرداختند: دروس فلسفه و منطق را نزد بزرگانی چون انصاری شیرازی، شهید دکتر مفتح و استاد شهید مرتضی مطهری گذراندند. فقه و مکاسب رادر محضر فاضل لنکرانی و جعفر سبحانی و درس «خارج» را مدتی نزد آیت الله داماد، و آنگاه از کلاس درس خارج مرحوم گلپایگانی، شر یعتمداری و ملکوتی بهره‌مند شدند.

 

ایشان که در یک خانواده و خاندان بزرگ فرهنگی رشد یافته‌اند، از همان اوان کودکی با محافل نقد و بحث علمی، مذهبی مأنوس و آشنا بوده‌اند، همچنانکه خود بیان می‌دارند در کلام و اعتقادات و اسلام شناسی شاگرد پدر بزرگوارشان شیخ محمد حسین رضوی، و مرهون راهنماییهای مستمر ایشان بوده‌اند. مرتضی رضوی پس از بازگشت از قم تا پیروزی انقلاب اسلامی ضمن فعالیتهای سیاسی، به تبلیغ معارف اسلامی و تدریس و تفسیر قرآن و نهج البلاغه در آذربایجان می‌پردازند و به نشر و گسترش مبانی علمی، اعتقادی دین اسلام در میان جوانان و اقشار تحصیل کرده مبادرت می‌ورزند. در سن 19 سالگی کتاب «خلقت آدم و بحثی در تکامل» را با مقدمه دکتر مفتح تحریر و به چاپ می‌رسانند. مرتضی رضوی در اوایل سنین جوانی با امام خمینی (ره) و اهداف عدالت‌گستر ایشان آشنا شده و در ماجرای فیضیه و سخنرانی پرشور و تاریخی حضرت امام در سال 1342 حضور داشتند و تا سال 1356و خیزش نهضت اسلامی 18 بار توسط رژیم ستمشاهی دستگیر و در زندان انفرادی توأم با شکنجه حبس گردیدند. ایشان در اسفند ماه سال 1356 مجدداً دستگیر و به عنوان اولین تبعیدی آذربایجان به شهر لار تبعید شدند.

اثرلر

آثار و تالیفات مرتضی رضوی به بیش از 50 جلد کتاب و صدها مقاله در مطبوعات می رسد. اسامی تعدای از آثار ایشان به شرح زیر است: 1- تبیین جهان و انسان 2- جامعه شناسی شناخت 3- انسان و چیستی زیبایی 4- دانش ایمنی در اسلام 6- جامعه شناسی متعه 7-کابالاو پایان تاریخش 8- جامعه شناسی کعبه 9- تصحیح جامع الشتات(10 مجلد) 10- انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه(10 مجلد) 11- قرآن و نظام رشته ای جهان 12- دو دست خدا 13- محی الدین در آئینه فصوص(2 جلد) 14- سیر تحول وضو 15- نقدهای علامه طباطبایی بر علامه مجلسی و...

قایناقلار

نظرات 2 + ارسال نظر
صالح چهارشنبه 4 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 10:49 ب.ظ

خدا علامه را حفظ کنند.
ایشان گنجینه گرانبهایی برای شیعه محسوب میشوند،
توصیه میکنم که حتما کتابهای ایشان را بخوانید.
کتابهای ایشان راهگشای بسیاری از مباحث علمی و کلامی است.

مسعود اژدری یکشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1402 ساعت 07:38 ب.ظ

خدا ایشان را در الطاف خاص خودش قرار بده
بزرگمرد و دانشمند عالم شیعه هستند ایشون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد